De inauguratie wordt live uitgezonden door de NOS op Nederland 1 en door RTL
op RTL 4.
Op Nederland 1 staat er een reclameblok gepland om 17.23 uur, vlak voor de
uitzending begint. Dertig seconden reclamezendtijd in dit blok kost 1020
euro. Een halve minuut in het eerstvolgende blok na de inauguratie kost meer
dan het dubbele: 2530 euro.
Prijs twee minuten
Voor een spotje van twee minuten betaal je dan al gauw meer dan 10.000 euro.
Dat is natuurlijk veel geld. Maar, het is nog een koopje vergeleken bij de
kosten van reclamezendtijd rondom het journaal van 8 uur. Dan kost dertig
seconden reclamezendtijd maar liefst 7590 euro.
In vergelijking met RTL 4 is een commercial bij de publieke omroep
spotgoedkoop. De kosten van een halve minuut reclamezendtijd tijdens en
rondom de uitzending van de inauguratie van de Amerikaanse president op RTL,
kost gemiddeld 7000 euro, aldus een medewerker van RTL Nederland.
Verwachtingen kijkdichtheid
RTL geeft aan dat de verwachte kijkdichtheid bepalend is voor de prijzen van
reclamezendtijd. Dat klinkt logisch, want hoe meer mensen naar je spotje
kijken en hoe groter het bereik van de reclame dus is, des te effectiever je
reclame.
De commerciële zender verwacht dat de kijkdichtheid tijdens en rondom de
uitzending van de inauguratie, hoger zal uitvallen dan de dagelijkse piek,
primetime genoemd. Hierom vallen de prijzen van zendtijd rondom dit
tijdstip, wat hoger uit dan normaal.
Tarieven Ster
De verkooporganisatie van reclamezendtijd voor de publieke omroep Ster, zegt
ook dat de prijzen van zendtijd afhankelijk zijn van de verwachte
kijkdichtheid. Uit het fors lagere tarief van zendtijd rondom de inauguratie
van Obama, mag worden afgeleid dat 'de publieken' verwachten dat minder
mensen via Nederland 1 naar de plechtigheid zullen kijken, dan naar het 8
uur journaal.
Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl